چمبر چیست؟

تاریخچه مختصر چمبر

چمبر چیست؟

تاریخچه مختصر چمبر

چمبر چیست؟

برای عضویت در قسمت مقالات آرمینکو عدد 1970 و برای عضویت در خبرنامه عدد 1 را به شماره 02188832000 پیامک نمایید.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
نویسندگان
پیوندها

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

شرکت Extech Instruments اخیرأ رطوبت دماسنج بی سیم چند کاناله خود تحت عنوان RH200W را به بازار عرضه کرده است. این سنجشگر جدید مقادیر دما و رطوبت را با استفاده از هشت حسگر از راه دور برای پوشش وسیع یک ساختمان، اندازه گیری کرده و نمایش می دهد.

تکنسین های HVAC و پرسنل نگهداری تأسیسات با استفاده از این رطوبت دماسنج جدید می توانند به شکایات دما و رطوبت در یک ساختمان اداری، کارخانه یا سایر فضاهای تجاری رسیدگی کنند.

RH200W با قرائت های زمان واقعی برای هشت محل، می تواند جهت پایش موثر و شناسایی شرایط غیر عادی کنترل محیطی مورد استفاده قرار گیرد. ایستگاه مرکزی به طور بی سیم با هشت حسگری که می توانند در فاصله 100 فوتی از آن مستقر شوند، ارتباط برقرار می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر :

www.extech.com/rh200w

منبع : مجله انجمن صنعت تأسیسات

  • آرمین کو

مطالعات نشان می دهد که سطح پایین رطوبت به نارضایتی ساکنین یک ساختمان اداری و یا مسکونی می انجامد. محیط خشک باعث ایجاد خشکی پوست، درد، چشم، خشکی دهان و گلو و شوک های الکترواستاتیک می شود. در چنین شرایطی علائمی چون آبریزش بینی، سرما خوردگی و زکام و حتی گیجی و سردرد در ساکنان ساختمان پدیدار می گردد.

آیا منازلی که به طور معمول گرم می شوند، دارای میزان رطوبت کافی برای جلوگیری از بروز چنین علائمی هستند؟

بهتر است به چند آمار توجه کنید :

میزان توصیه شده رطوبت نسبی  35%

دره مرگ (آمریکا)                   23%

منازل معمولی                13 تا 16 %

و این یعنی که اوضاع منازل حتی از بیابان ها هم بد تر است! اگر هدف شما رضایت مشتریان باشد، باید آن ها را در زمینه اهمیت سیستم های رطوبت زن توجیه کنید. آثار منفی خشکی هوا نه فقط بر ساکنین مشهود است، بلکه بر گیاهان و حیوانات خانگی و نیز مبلمان و خود منزل نیز احساس می شود. علاوه بر این نکات باید بدانید که چرا یک ساختمان در فصل گرمایش بیشتر خشک می شود. رطوبت نسبی (RH) معیاری است برای معرفی میزان رطوبت موجود در هوا و به طور مثال رطوبت نسبی 50% به معنی آن است که نیمی از هوا رطوبت و ذرات آب است. هوا هرچه گرمتر باشد، رطوبت بیشتری را می تواند در خود نگه دارد. هوایی با دمای 70 درجه سانتی گراد 12 برابر بیش از هوای 10 درجه، توانایی ذخیره رطوبت دارد. تمام ساختمان ها و منازل از طریق درزها و منافذ، در های باز و غیره، هوای داخل خود را با هوای بیرون تعویض می کندد و در اکثر موارد این عمل در کمتر از یک روز انجام می شود. برای مثال فرض کنید که دمای هوای خارج از ساختمان 10 درجه سانتی گراد با رطوبت نسبی 70% است. هوای درون ساختمان با هوای بیرون تعویض شده و تا 70 درجه گرم می شود. به خاطر بیاورید که هوای 70 درجه، 12 بار بیشتر از هوای 10 درجه قابلیت نگهداری رطوبت دارد؛ پس رطوبت نسبی هوا گرم شده ساختمان فقط 6% خواهد بود.

البته یک منزل مسکونی رطوبت را از منابع مختلفی جمع آوری می کند از قبیل پخت و پز، لباسشویی، حمام، گیاهان، افراد و حتی مبلمان چوبی،(چوب به مرور زمان خشک می شودو رطوبت خود را به هوا می دهد)ولی متاسفانه میزان رطوبت ناشی از این منابع، به خصوص در منازل قدیمی، آنقدر نیست تا باعث ایجاد فضای مناسب گردد و به همین دلیل در اکثر منازل نیاز به سیستم های رطوبت زنی احساس می شود. وجود رطوبت به مقدار مناسب باعث می شود تا حتی بدون بالا بردن درجه حرارت شوفاژ منازل گرم تر به نظر بیایند و این یعنی صرفه جویی در هزینه های انرژی.

از آنچه ذکر شد می توان به اهمیت و ضرورت رطویت در بهینه سازی کیفیت هوای درون ساختمان پی برده و مزایای نصب رطوبت زن ها را درک کرد.

 

از :        Johan Bilawski

ترجمه و اقتباس ک مهندس سید مجتبی طباطبایی

  • آرمین کو