چمبر چیست؟

تاریخچه مختصر چمبر

چمبر چیست؟

تاریخچه مختصر چمبر

چمبر چیست؟

برای عضویت در قسمت مقالات آرمینکو عدد 1970 و برای عضویت در خبرنامه عدد 1 را به شماره 02188832000 پیامک نمایید.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
نویسندگان
پیوندها

علاوه بر ابعاد استراتژیک راه اندازی چنین آزمایشگاهی در زمینه کالیبراسیون ابزار دقیق حوزه فن آوری خلأ این آزمایشگاه قادر خواهد بود در زمینه تست و کالیبراسیون ثانویه ابزار ها و تجهیزات خلأ به عنوان تنها مرجع ملی استاندارد سازی تجهیزات خلأ خدمات رسانی کند و امکان کالیبراسیون و استاندارد سازی تجهیزات خلأ تولید و موجود در داخل کشور فراهم می گردد.

در حالی که کلیه محصولات داخلی تولید شده در حوزه خلأ فاقد هرگونه استاندارد است، احداث یک آزمایشگاه مرجع در زمینه آزمون و کالیبراسیون تجهیزات خلأ نقطه عطفی در توسعه کیفی صنایع مختلف کشور به ویژه در حوزه انرژی صلح آمیز هسته ای است.

ساخت آزمایشگاه مرجع ملی خلأ در سایت فردو یکی از دستاورد ها و بهره برداری های صنعتی از فن آوری هسته ای کشور است. و بنا بر اعلام مسئولان کشور قرار است این آزمایشگاه 20 فروردین سال 1398 هم زمان با روز ملی فن آوری هسته ای افتتاح شود.

ساخت آزمایشگاه مرجع ملی خلأ اقدامی اساسی در عرصه رقابت اقتصادی و استراتژیک و صنعت هسته ای کشور است.آزمایشگاه مرجع ملی خلأ حلقه ارتباطی آزمایشگاه های کارخانه ها و تمامی تجهیزات اندازه گیری با واحد های اندازه گیری اصلی است.

اعتبار اندازه گیری ها در داخل کشور به کالیبراسیون آن ها توسط آزمایشگاه های معتبر و قابل ردیابی به مراکز ملی و در نهایت قابل ردیابی به مراکز بین المللی است.در حوزه فن آوری خلأ با وجود اهداف مرکز ملی اندازه شناسی و مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران، اقدام جامع و کاملی در زمینه اندازه شناسی به خصوص محدوده خلأ متوسط به بالا انجام نشده است و عملأ دانش و تجربه کافی در این زمینه وجود ندارد.

کالیبراسیون ابزار های اندازه گیری در داخل کشور صرفأ از طریق روش های ثانویه با استفاده از مراجعی انجام می گیرد که یا قابلیت ردیابی به استاندارد های مرجع را ندارند یا این قابلیت صرفأ برای محدوده های خلأ پایین است.در حوزه خلأ متوسط نیزکالیبراسیون با روش هایی ثانویه و مقایسه با ابزارهایی انجام می شود که صحت و سقم این کالیبراسیون با توجه به عدم کالیبره بودن ابزار مرجع، در هاله ای از ابهام است و قابل اعتماد نیست.از طرف دیگر، کلیه محصولات داخلی تولید شده در حوزه خلأ فاقد هرگونه استاندارد است و کشور ازکمبود یک آزمایشگاه مرجع در زمینه آزمون و کالیبراسیون تجهیزات خلأ، به ویژه فشار سنج های خلأ در تمام محدوده های خلأ از خلأ پایین تا خلأ بسیار بالا رنج می برد.

علاوه بر ابعاد استراتژیک راه اندازی چنین آزمایشگاهی در زمینه کالیبراسیون ابزار دقیق حوزه فن آوری خلأ، این آزمایشگاه قادر خواهد بود در زمینه تست و کالیبراسیون ثانویه ابزار ها و تجهیزات خلأ به عنوان تنها مرجع ملی استاندارد سازی تجهیزات خلأ خدمات رسانی کند و امکان کالیبراسیون و استاندارد سازی تجهیزات خلأ تولید و موجود در داخل کشور فراهم می گردد.
با توجه به این که فن آوری خلأ یکی از فن آوری های برجسته و حیاتی در حوزه های مختلف فعالیت سازمان انرژی اتمی است و با توجه به توانمندی های علمی، فنی و ظرفیت های تجربی و عملیاتی که در طول سال ها در زیر مجموعه های این سازمان به دست آمده است، سازمان انرژی اتمی اقدام به راه اندازی آزمایشگاه ملی مرجع خلأ کرد تا در بالاترین سطح امکان ارایه خدمات در زمینه های مختلف حوزه خلأ مثل کالیبراسیون های اولیه را داشته باشد.فن آوری خلأ در حوزه گداخت هسته ای، فوتونیک(شاخه ای از علم به گسیل، عبور، تقویت و ثبت نور به وسیله ابزار نوری می پردازد)شتابگر ها، لیزر و چرخه سوخت هسته ای کاربرد دارد.

کاربرد های دیگر تکنولوژی خلأ در صنایع از جمله هوانوردی، کشاورزی، خودرو سازی، سوخت های فسیلی، محیط زیست، آزمایشگاه ها، زیر دریایی، معدن، استخراج، گاز و نفت و غیره است.

  • آرمین کو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی